PT
Diz o povo que "de pequenino é que se torce o pepino" e Ridus vai no bom caminho.
A sua timidez e desconfiança inicial desapareceram assim que começou a pintar, revelando-se toda a sua técnica.
Desde então, já fotografei algumas das suas peças que vai deixando nas duas margens do Tejo e nos abandonados.
Quando o abordei para a entrevista, referiu que "respeitava o meu trabalho". Quanto a mim, posso dizer que sou um grande admirador do seu.
Fiquem com a sua entrevista.
Qual é o significado do teu tag?
Não tem significado, é só uma combinação de letras de que gosto e que para mim são desafiantes de desenhar.
Tens formação em arte?
Fiz o secundário na António Arroio. Mas acho que estar lá me favoreceu mais pelo ambiente que a escola proporciona do que propriamente pelo ensino.
Quais são as tuas crews?
TWS e FM.
O teu estilo é eletrizante. Como o classificas?
Não posso classificá-lo, isso implica atribuir-lhe valor qualitativo. Mas posso dizer que o meu objetivo é pintar peças dinâmicas, com movimento, quero que as peças pareçam estar a fugir da parede.
Onde vais buscar as tuas influências?
Eu não faço trabalho de pesquisa, simplesmente faço por reparar no que se passa à minha volta.
Quais são os teus spots / cidades preferidos?
Onde for possível largar uma bomba é o melhor spot.
Preferes wall of fame, street bombing ou train bombing?
Há espaço para tudo, cada um com os seus prós e contras. Não consigo responder a isso...
Não tens parado, sempre a pintar ao lado de malta diferente. Qual é o teu parceiro de pinturas preferido?
Qualquer pessoa disposta a ensinar e aprender é a ideal.
Já andas a combinar lettering com characters. O que preferes?
Gosto de fazer retratos para testar a minha habilidade técnica e letras para descomprimir.
Pintas com sketch ou freestyle?
É raro preparar um sketch. Por norma, quando quero fazer boa figura, desenho no dia anterior para treinar a memória muscular. O que pode ser mais prejudicial que benéfico, mas é para não ir totalmente desamparado e sem preparação para a parede.
IP
O que toca na tua playlist quando pintas?
Não costumo ouvir música.
Tens uma lata preferida?
Tendo em conta o rácio de preço-qualidade, gosto muito de pintar com kobra.
Como descreves o panorama atual do graffiti em Portugal?
Estou aqui há pouco tempo, não posso fazer uma avaliação justa.
Qual é o teu top 3 de writers portugueses?
E de writers estrangeiros?
Com que writer / artista gostarias de fazer uma peça conjunta?
Qualquer pessoa que esteja disposta a partilhar.
Qual é tua peça preferida?
Não sei se ainda lá está ou não, mas uma peça que me deixou de queixo caído é uma do SEN com o AYER nas Amoreiras.
Tens alguma história que queiras partilhar?
Não.
Quais são os teus planos / projetos futuros?
Pintar enquanto me completar.
Props?
Props para quem pinta porque gosta e traz game.
Props para quem pintava os graffs que eu via em criança a surgir nas ruas da Amadora, Brandoa, Alfornelos, Benfica, Casal de São Brás, Venda Nova, Sete Rios. etc. e que, involuntariamente, me fizeram começar a pintar passados alguns anos.
Fotografias / Photos: Ridus & Da Chic Thief
ENG
People say that "you can twist a cucumber when is small" and Ridus is on the right path. I met the writer at Ginjal, when I found him painting with Airam and Sbem (from his FM crew). His shyness and initial distrust disappeared as soon as he started to paint, revealing all his technique. Since then, I have already photographed some of his pieces that he leaves on both banks of the Tagus and in abandoned areas. When I approached him for the interview, he said that he "respected my work". As for me, I can say that I am a great admirer of yours. Here is his interview.
What is the meaning of your tag?
It has no meaning, it's just a combination of letters that I like and that are challenging for me to draw.
Do you have art training?
I did high school at António Arroio. But I think being there favored me more because of the environment that the school provides than the teaching itself.
What are your crews?
TWS and FM.
Your style is electrifying. How do you classify it?
I cannot classify it, that implies assigning it a qualitative value. But I can say that my goal is to paint dynamic pieces, with movement, I want the pieces to seem to be running away from the wall.
Where do you get your influences?
I don't do research work, I simply do it out of noticing what's going on around me.
What are your favorite spots / cities?
Where it is possible to drop a bomb is the best spot.
Do you prefer wall of fame, street bombing or train bombing?
There's room for everything, each with its pros and cons. I can't answer that...
You haven't stopped, always painting alongside different people. Who is your favorite painting partner?
Anyone willing to teach and learn is ideal.
You're already combining lettering with characters. What do you prefer?
I like to do portraits to test my technical skills and letters to decompress.
Do you paint with sketch or freestyle?
It is rare to prepare a sketch. As a rule, when I want to look good, I draw the day before to train my muscle memory. What can be more harmful than beneficial, but not to go totally helpless and unprepared for the wall.
What plays on your playlist when you paint?
I don't usually listen to music.
Do you have a favorite can?
Taking into account the price-quality ratio, I really like painting with kobra.
How would you describe the current scenario of graffiti in Portugal?
I've only been here a short time, so I can't give a fair review.
What is your top 3 of Portuguese writers?
DZER SEN DEXA
What about foreign writers?
RIME SABER NEKST
Which writer / artist would you like to do a joint piece with?
Anyone who is willing to share.
What's your favorite piece? I don't know if it's still there or not, but a piece that left my jaw dropping is one by SEN with AYER in Amoreiras. Do you have a story you want to share? No. What are your future plans/projects? Paint while completing myself. Props? Props for those who paint because they like it and bring games. Props for those who painted the graffs that I saw as a child appearing on the streets of Amadora, Brandoa, Alfornelos, Benfica, Casal de São Brás, Venda Nova, Sete Rios. etc. and which, involuntarily, made me start painting a few years later.
Comments